09 maj 2005

Bløde Råd

For cirka et års tid siden modtog jeg karakteren 13 for mit litteraturvidenskabelige speciale ved Københavns Universitet. Derefter stod den på arbejdsløshed ad libitum, og der er mere, hvor det kommer fra, har jeg hørt. Nå, men heldigvis forsøger man jo at gøre noget ved det fra statsligt hold. Man tilbyder eller påtvinger (alt afhængigt efter perspektivet) den arbejdsløse et kontaktforløb hos et privat firma, der for dets enestående indsats for at få deres klienter sat i sving modtager penge fra staten. Her følger lidt om mine personlige erfaringer med konsulentfirmaet Soft Advice.

Efter et halvt års ledighed kunne det tilsyneladende være nok. Jeg stod over for min første indkaldelsessamtale med Soft Advice, hvilket man naturligvis måtte pris på. At tænke sig: sin egen private rådgiver. Inden da havde jeg dog planlagt et ophold i Berlin. Jeg ringede derfor til Soft Advice for at høre om det ville være muligt at få udskudt indkaldelsen til efter mit Berlin-ophold. Sekretæren forsikrede mig om, at det ikke var noget problem. Mens jeg var i Tyskland, bad jeg min far om at tjekke min post. Og han kunne kort efter min afrejse fortælle mig, at jeg havde modtaget en indkaldelse til møde. Hvilket jo gjorde det nødvendigt at påminde Soft Advice om den forudgående aftale med dem selv.

Da jeg vendte hjem fra Berlin, fik jeg aftalt et møde, der skulle vise sig at finde sted i et charmerende erhvervscenter på Ydre Østerbro. Klokken 9 om morgenen dukkede jeg soigneret og forventningsfuld op til samtalen. Jeg så frem til at skulle modtage gode råd omkring min situation. Fra det tæppebeklædte forlokale viste en yngre kvindelig receptionist mig hen til et lille sparsomt indrettet kontor, hvor jeg blev budt velkommen af en mandlig konsulent på omtrent min egen alder. Jeg forestillede mig, at dette var manden med rådene. Men efter velkomsten forholdt konsulenten sig afventende og begrænsede sine ord til en formel præsentation ved navn og de mest basale informationer, som om han dermed ville sikre sig, at det nu rent faktisk var den korrekte ledige, der var dukket op til mødet. Herefter overlod han al initiativ til mig. Uden yderligere ansporing fra konsulentens side, begyndte jeg derfor spontant at forklare om min situation og jobsøgningsplaner. Imens tog konsulenten noter, og efter min beretning konkluderede han, at vi kunne vente tre-fire måneder med opfølgende kontakt. Jeg var stadig uden råd og arbejde, men på dette tidspunkt stillede jeg mig tilfreds med udsigten til at kunne passe mig selv i et stykke tid.

Efter godt et halvt år var det blevet tid til mit næste møde. Soft Advice havde i mellemtiden rykket teltpælene op og havde relokeret fra de ellers så inspirerende omgivelser på Ydre Østerbro til et åbent kontorlandskab i nogle barakbygninger bag en mondæn glas- og plastbygning på Vesterbrogade med det forjættende og frapperende navn Copenhagen Europe Center. Nu informerede konsulenten, som var den samme som sidst, mig om, at jeg nu kunne se frem til at skulle aktiveres. Da jeg muligvis så en kende stram ud i betrækket, udtrykte konsulenten selv væsentlig resignation ved selve proceduren. ”Ja, det er også helt til grin, men sådan er det desværre”, sagde han. Ja, sådan er situationen desværre, det kunne jeg godt have sagt mig selv. Også uden privat rådgivning, faktisk.

I praksis betyder aktivering, at man tager et kursus på to-tre uger hos en privat kursusudbyder, eksempelvis Soft Advice, der således kan tjene yderligere på den arbejdsløse, hvorefter man venter et halvt år på at blive aktiveret igen. Konsulenten informerede mig om, at jeg havde mulighed for at vælge en kursusudbyder fra en af Soft Advice sammenstillet liste. Han fortalte mig endvidere, at han ville sende den pågældende liste til mig per email. Derefter skulle jeg selv kontakte en kursusudbyder for at høre om deres tilbud og derefter indsende en ansøgning til Soft Advice, som siden hen skulle godkendes af Arbejdsformidlingen. Jeg spurgte om fristen for indsendelse af ansøgningen, hvortil han svarede, at der gerne højst måtte gå en uge, inden jeg indsendte ansøgningen. Om der rent faktisk fandtes en tidsramme eller blot en praksis på dette område, var på dette tidspunkt ikke til at gennemskue.

En uge efter mødet havde jeg endnu ikke modtaget listen med mulige kursusudbydere. I begyndelsen afventede jeg svar, men efter et stykke tid blev uvisheden og mistanken om at være glemt i systemet for stor. Jeg sendte derfor efterfølgende en mail til konsulenten, hvori jeg spurgte til den lovede PDF-fil med praktiksteder. På dette tidspunkt var der gået ti dage inden det foregående møde, hvor jeg fik at vide, at ansøgningen skulle være indlevereret inden en uge. Der gik dog endnu et par dage, inden konsulenten sendte mig en undskyldende mail, der beklagede at han ikke tidligere havde svaret, samt en vedhæftet liste med kursusudbydere.

Efter at have gennemgået listen med kursusudbydere med stigende desillusion til følge, overvejede jeg i stedet at ’afsone’ min aktiveringsperiode på et praktiksted. Jeg kontaktede derfor redaktøren på et dansk filmtidsskrift og fik en aftale i stand om en praktikperiode som skribent. Efter endnu en træg mailkorrespondance med Soft Advice modtog jeg omsider en standardformular om virksomhedspraktik. Jeg fik den underskrevet på praktikstedet og sendte den straks tilbage.

Derefter modtog jeg en såkaldt jobplan med posten. Jeg var rørt. At man ligefrem havde lagt en plan for min fremtidige eksistens, ja, hvilken ære: At en eller flere hjerner ligefrem havde lagt en detaljeret plan, der kunne skaffe mig en fod inden for på det danske jobmarked. Opstemt, fortrøstningsfuld og med taknemmelige tårer i øjenkrogen underskrev jeg jobplanen og sendte den tilbage til Soft Advice samme dag, som jeg havde modtaget den med posten. Fra nu af kunne det kun gå fremad!

Omtrent en uge senere fik jeg et opkald fra Joan* fra Soft Advice, der til min overraskelse bad mig om at indsende min jobplan hurtigst muligt. Jeg fortalte Joan, at jeg allerede havde sendt den til Soft Advice, endda samme dag som jeg modtog den. Det scenarie var imidlertid ikke genkendeligt for Joan. Hun afviste pure at have papirerne liggende, og jeg foreslog hende derfor at sende mig en ny jobplan, som jeg så kunne underskrive. Joan – det kære kræ - indvilligede, men understregede samtidig meget bestemt, at denne jobplan skulle indsendes samme dag, som jeg modtog den. Det lovede jeg at gøre, og jeg undlod af respekt for Joans ihærdige arbejdsindsats at bemærke, at det netop var det, jeg i første omgang havde gjort. Joans utålmodige tonefald efterlod nemlig ingen tvivl om, at det var mig, der havde kludret i den.

Efter at have lagt røret på huskede jeg med det samme, at jeg oprindeligt attesterede virksomhedspraktikansøgningen direkte til min konsulent, min oprindelige kontaktperson i Soft Advice. Få sekunder efter ringede jeg derfor til Joan for at informere hende om, at ansøgningen muligvis befandt sig hos min personlige konsulent. Joan virkede dog ikke synderlig indstillet på at lede efter den. Hun var snarere skeptisk: ”Der er ikke noget post på hans skrivebord. Jeg sender dig en ny, som du skal sende ind så hurtigt som muligt”, formanede hun og afsluttede dermed samtalen.

Efter et par minutter ringede min telefon. Hvem andre kunne det være end Joan! Hurra! Joan har gode nyheder, særdeles gode endda. På trods af omverdenens modstand var det egenhændigt lykkedes Joan at lokalisere min virksomhedsansøgning på min personlige konsulents overfor liggende skrivebord. ”Nå”, svarede jeg oprigtigt forbløffet over den lykkelige begivenhed og lod af lutter venlighed ordet hænge i luften for på den måde at give Joan lejlighed til at undskylde for sin egen inkompetence. Det var et par spildte sekunder. Undskyldninger kunne jeg tilsyneladende glemme alt om. ”Nu har jeg fundet den. Det er fint. No problem. Du kan bare starte i praktik dér på mandag” brummede Joan besk i røret og skyndte sig derefter at lægge på.

Man kan jo spørge sig selv: Er dette et tilfældigt eksempel på et uhøfligt menneske? Eller er hele foretagendet gennemgående præget af inkompetence, afmagt og desillusion? Hvordan kan ansatte i et firma, der skal fungere som rådgiver i forholdet mellem ledige og det moderne arbejdsmarked, udvise en sådan eklatant mangel på intern kommunikation og etikette i forhold til de klienter, som udgør selve konsulentbureauets berettigelse og eksistensgrundlag? Hvorledes harmonerer denne upersonlige behandling med den klæbrige og påtaget personlige tone, der går igen i Soft Advices skriftlige henvendelser? Hvad fortæller disse eksempler om firmaets strategi, ledelse og reelle motivation i det hele taget?

Sådanne spørgmål leder videre til mere generelle samfundsøkonomiske problemstillinger. Hvorfor vælger staten at udlicitere arbejdsformidlingens opgaver, når dette tilsyneladende kun medvirker til at forplumre kommunikationen mellem klient, arbejdsformidling og privat udbyder? Hænger dette sammen med at den siddende regering udelukkende er interesseret i at give indtrykket af at levere en mere aktiv indsats mod akademikerarbejdsløshed end den tidligere regering? I hvor høj grad betaler det sig egentlig at kanalisere statslige midler ud i lommerne på private konsulentbureauer i forhold til at centralisere aktivering og jobtræning hos AF? I hvor høj grad er aktiveringsindsatsen en samfundspsykologisk placeboeffekt, der i første omgang tjener til at tilfredsstille den stærkt fortravlede arbejdsstyrke? Er den bagvedliggende tanke at chikanere arbejdsløse i ufaglært arbejde ved at udsætte dem for en tidsspildende og krænkende inkompetent behandlingsgang? I hvor høj grad kan man rent faktisk træne og aktivere folk til arbejdspladser, der er konjunkturbetingede og afhængige af forskydninger i den globale økonomi? Disse er hårde spørgsmål, der tilsyneladende ikke umiddelbart lader sig besvare med bløde råd.

Nå, ja. Jeg er stadig i kløerne på Soft Advice.

* Navnet er muligvis korrekt.

12 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hep Troels! Godt endelig at læse din bløde beretning! Underholdende, men mest af alt sørgelig, læsning...
'Arbejdsformidling'...et tungt og kedeligt ord, men ikke desto mindre meget præcist dækkende for, hvad opgaven bør være: At skabe kontakt mellem arbejdsløs og et passende job.
'Soft Advice'... hold kæft, hvor det emmer af profesionalisme og human effektivitet! Og hold kæft, hvor er det intetsigende...
Hvis du ikke allerede har gjort det, synes jeg, du bør omskrive din beretning til en kronik, så flere kan blive klogere på den dynamiske arbejdsløshedsindsats, regeringen poster penge i.

Joakim Grundahl Kjeldsen sagde ...

Helt enig - du må fyre den ind som kronik et sted, eller i det mindte som artikel til magisterbladet (ja, hvad skulle det mon nytte). Det eneste svar på en miserabel situation som arbejdsløs akademiker lader til at være vejen langt uden om private rådgivningsfirmaer med statgaranteret licens - nemlig at opsøge selv og ansøge hele tiden til man brækker sig af udmattelse og lede over at høre sin egen stemme formulere og skønmale egne kompetencer. Det er vejen, tror jeg. Den eneste vej.

adam sagde ...

Hve' du hva' Troels, jeg tror der en vej til. Nemlig: det private erhversliv, så fuldt af selvstændigt initiv, innovation og virkelyst. Jeg har simpelthen en plan for din fremtidige så gyldne fremtid - du skulle da tage at starte sådan et aktiveringsbureau dér. Hvabbehar. Man får sikkert iværksætterstøtte og det hele. Og alle de arbejdsløse akademikere man kunne ønske sig. Så kunne du jo give dem kurser i at opstarte aktiveringstilbud.
Ka du så komme igang. Armene ud fra kroppen. Find ud af hvad der skal til for at sætte sådan noget bras igang. Du har jo masser af tid.

Adam

Anonym sagde ...

Hep trooels
jeg har været i kløerne på samme intetsigende kannibal.... dyret hed blot Mercury Urval... jeg havde samme forventning til at de ligesom kendte til akademikerledighed men vores dialog gik nogenlunde sådan her:
TK: nå jeg håber at du kan give mig, som ikke kender andet end universitetet, indsigt i hvilke typer jobs der er derude...
MU: Nu synes jeg at du skal se ind i dig selv og forestille dig hvilke jobs du kunne forestille dig at have...
TK:Som sagt håber jeg at du som arbejder i et firma som hjælpe folk med at skaffe arbejde. kan give mig, som ikke kender andet end universitetet, indsigt i hvilke typer jobs der er derude...
MU: Nu synes jeg at du skal se ind i dig selv og forestille dig hvilke jobs du kunne forestille dig at have..
TK:Som sagt håber jeg at du som arbejder i et firma som hjælper folk med at skaffe arbejde, kan give mig, som ikke kender andet end universitetet, indsigt i hvilke typer jobs der er derude... hvor er der et muligt hul ...?
MU: OK det kan jeg da godt... der mangler sygeplejersker og Social- og sundhedsassistenter...
Kunne du tænke dig det?

Derefter blev jeg sendt på et 3ugers helvedeskursus i høje tåstrup 9-15 hver dag... jeg lærte at skrive et CV..... fik idiotisk undervisning og fladpandet personlig coaching ......men jeg mødte faktisk nogle flinke og interessante mennesker (de andre arbejdsløse). En af dem skaffede mig rent faktisk et job. her sidder jeg nu og skriver i arbejdstiden.
jeg gik arbejdsløs/-fri i over to år inden da.

det er sgu mærkeligt at det er sådan!
kh
Tobias

Troels sagde ...

Kære alle

Jeg takker for de mange opfordringer til at sende teksten ind til en eller anden avis, men jeg tror, at jeg vælger at melde pas. Jeg har en mistanke om, at det ikke er klogt at brande sig selv som arbejdsløst klynkehoved i al offentlighed. I disse københavnertider gælder det vist om at have mest muligt at lave, lediggang er yt, travlhed er in.

Så selvom dagens reelle højdepunkt er en tur ned i Netto, så vælger jeg at fake et højt aktivitetsniveau ved at holde lav profil (paradoksalt, ikke sandt))for dermed at øge min anseelse. I virkeligheden sidder jeg bare og venter på, at det bliver weekend, så det er legitimt at drikke mig stiv. Nå, i det mindste er man ikke suicidal, hihihihi!

Troels

adam sagde ...

Troels, tro det eller lad være... nu har jeg sgu også fundet på et navn til dit firma: "Hard Device"

Genialt eller hvad ;)

I mellemtiden må du jo hygge dig i netto

A

Hr. T.H. sagde ...

Din tekst var den direkte årsag til, at jeg fik oprettet min egen blog. Kan godt forstå dine bevæggrunde for ikke at indsende den som kronik. Dog håber jeg så, at du får arbejde snart, så du kan omskrive den, når omdømmet ér sikret. Og jo, jeg håber selvfølgelig under alle omstændigheder, at jobsøgningen giver pote eller klov eller hånd - bare den giver noget. Det har du mere end fortjent.

Joakim Grundahl Kjeldsen sagde ...

jeg forstår også godt dine betænkeligheder ved at offentliggøre din situation. Men på den anden side, får de fleste dermed lov til at blive i troen på, at der er en mening med de private rådgivingsfirmaer, som så kan fortsætte deres statsgaranterede foregøglede praksis. Men måske er kampen tabt på det støøre plan alligevel, og derfor gælder det vel om at forsøge at mindske nederlaget på det lokale og private plan, og spille med på melodien om ikke offentligt at devaluere sin egen markesværdi ved at afdække en hovedløs praksis. Som sagt, jeg forstår dig god - men det er alligevel brand ærgeligt

Anonym sagde ...

Hej Troels, flot blog. Sjov tekst om det latterlige aktiveringssystem, som du spidder helt præcist. Jeg tror dog ikke at det offentlige, som jeg jo arbejder i, er meget bedre. Men vi er dog billigere... :-)

Alt i alt slutter jeg mig til Joakim, den burde publiceres. Det er nærmest din demokratiske pligt. Med din humoristiske distance, kan det jo heller ikke 'koste' noget for din 'markedsværdi', måske tvært i mod.

Rune

Anonym sagde ...

Her er en idé: Du kan bede om at få den publiceret anonymt - du kan endda forklare det ved at copy/paste det, du skrev herunder, om Netto som dagens højdepunkt (jeg synes faktisk dette lille svar, du skrev, siger mere om din situation end noget andet, du nogensinde har sagt/skrevet).
Det er deprimerende, og det er der så sandelig også en grund til.

Troels sagde ...

OK, godt råd, Geertsen, den er hermed sendt ind til Informeren med ønske om anonymitet. Endnu en knytnæve hamret i dynen...

Troels

Troels sagde ...

Nå, jeg kan videreberette, at Informeren ikke ønskede at bringe teksten som kronik. Bevares!

Troels